2,5 δις ευρώ απέφεραν τα διόδια

«ΦΟΥΣΚΩΜΕΝΑ» ΕΣΟΔΑ ΓΙΑ ΔΡΟΜΟΥΣ ΠΟΥ… ΔΕΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΟΝΤΑΙ

Παρά το κίνημα «δεν πληρώνω» και την μείωση της κίνησης στους δρόμους λόγω της ακρίβειας της τιμής της βενζίνης τα έσοδα στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα

    Από διόδια, καλά πάμε. Από δρόμους όμως; Μπορεί τα έργα να έχουν παγώσει στους περισσότερους υπό κατασκευή οδικούς άξονες, όμως δεν συμβαίνει το ίδιο και με την είσπραξη του αντιτίμου από τις κατασκευάστριες εταιρίες. Οι οποίες, έχουν βγάλει, μέσω της είσπραξης διοδίων, έσοδα που πλησιάζουν τα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ.
    Τα στατιστικά στοιχεία του Υπουργείου Υποδομών δείχνουν ότι στους πέντε σύγχρονους οδικούς άξονες της χώρας, η Αττική Οδός έχει τις μεγαλύτερες εισπράξεις από διόδια, ενώ ακολουθούν η Ολυμπία και η Νέα Οδός, δύο δρόμοι, οι οποίοι έχουν σταματήσει να κατασκευάζονται και στους οποίους αναμένεται να δοθούν παρατάσεις.
    Παράλληλα, μετά από καταγγελίες, σύμφωνα με τις οποίες η Αττική Οδός συνεχίζει να εισπράττει διόδια, παρ’ ότι έχει υπερκαλύψει το ποσό της σύμβασης παραχώρησης από αυτά, το υπουργείο αναλαμβάνει δράση. Ο κ. Μαγκριώτης εξετάζει το ενδεχόμενο να τοποθετήσει ηλεκτρονικούς μηχανισμούς στους σταθμούς των διοδίων της Αττικής Οδού, ώστε να ελέγχει τα έσοδα από αυτά.

Τα έσοδα
    Στα 2,4 δις. ανέρχεται η χρηματοδοτική συμβολή των διοδίων στην κατασκευή των 5 σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων της χώρας (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Νέα Οδός, Κεντρική Οδός, Μορέας, Ολυμπία Οδός), αποτελώντας ουσιαστικά το «καύσιμο» των συμβάσεων παραχώρησης. Παρά ταύτα η Ολυμπία και η Νέα Οδός έχουν σταματήσει να κατασκευάζονται.
    Με άλλα λόγια; Πληρώνουμε (και με το παραπάνω) χιλιάδες ευρώ για δρόμους οι οποίοι για άγνωστους λόγους δεν τελειώνουν. Συγκεκριμένα επί συνόλου έχουν δοθεί 224 εκατ. ευρώ από τους πολίτες στην Ολυμπία Οδό. Το 2010 είχε μειωμένα έσοδα κατά 7 εκατ. ευρώ περίπου σχετικά με το 2009. Ενώ στη Νέα Οδό τα χρήματα αυτά αγγίζουν τα 228 εκατ. ευρώ.
    Την πρωτιά στα έσοδα κατέχει η Αττική Οδός με τα έσοδα από τα διόδια να φθάνουν το 1,63 δις. ευρώ.
    Δεύτερη ακολουθεί η Γέφυρα (Ρίου – Αντιρρίου) με έσοδα 297,6 εκατ. ευρώ. Ενώ σε χαμηλότερα επίπεδα κινείται η «Μορέας» (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα) με τα έσοδα στο σύνολό τους να είναι στα 56,028 εκατ. ευρώ.
    Παρά το κίνημα «δεν πληρώνω» και την μείωση της κίνησης στους δρόμους λόγω της ακρίβειας της τιμής της βενζίνης τα έσοδα στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα. Όμως δεν έπαψαν να έχουν απώλειες.

Το κόστος
    Η κατασκευή των 5 αυτοκινητοδρόμων θα κοστίσει συνολικά 8,7 δις. ευρώ, εκ των οποίων 2,3 δις προέρχονται από το Δημόσιο, 3,3 δις από τις τράπεζες (τα δάνεια αυτά έχουν χορηγηθεί στις κατασκευαστικές εταιρείες, οι οποίες υποχρεούνται να τα αποπληρώσουν), 800 εκατ. από τα ίδια κεφάλαια των κατασκευαστικών εταιρειών και 2,4 δις από τα διόδια.
    Ως τις αρχές του 2011, είχαν καταβληθεί 3,1 δις ευρώ, εκ των οποίων 984 εκατ. προέρχονται από το Δημόσιο, 550 εκατ. από τα διόδια, 500 εκατ. από τους παραχωρησιούχους και 812 εκατ. από δάνεια.
    Οι αρχικές συμβάσεις, οι οποίες υπογράφτηκαν το 2007, προέβλεπαν την ολοκλήρωση των έργων το 2014, κάτι το οποίο καθίσταται αδύνατο. Γιατί γίνεται όμως όλη αυτή η καθυστέρηση εφόσον τα έσοδα είναι τόσο υψηλά; Πού πηγαίνουν τα χρήματα των Ελλήνων;
    Για παράδειγμα, μόνο στην περίπτωση της Ολυμπίας Οδού, εκτιμάται ότι θα δοθούν παρατάσεις για (τουλάχιστον) 2 έτη.

«Πεσμένα» τα έσοδα
    Κατά το 2010 η Ολυμπία Οδός παρουσίασε κύκλο εργασιών ύψους 74,9 εκατ. ευρώ, έναντι 82,6 εκατ. το 2009 και 30 εκατ. ευρώ το 2008, ενώ οι ζημιές προ φόρων ανήλθαν σε 1.048 εκατ. έναντι μηδενικών το 2009 και 12 εκατ. το 2008.
    Μεγάλες απώλειες υπέστη και ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου. Οι πωλήσεις έφταναν τα 41,3 εκατ. ευρώ έναντι 49,4 εκατ. ευρώ ενώ οι ζημιές προ φόρων κυμάνθηκαν στα 0,5 εκατ. ευρώ. Η Γέφυρα αντίθετα σημείωσε αυξημένα έσοδα κατά 4 εκατ. ευρώ τα κέρδη προ φόρων έφτασαν τα 14,78 εκατ. ευρώ, ενώ πέρυσι είχε παρουσιάσει κέρδη 18,18 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα της Αττικής Οδού «έπεσαν» στα 226 εκατ. ευρώ έναντι 248 εκατ. ευρώ που ήταν το 2009 με τα κέρδη προ φόρων να φτάνουν στα 70 εκατ. ευρώ, μειωμένα δηλαδή κατά 15 εκατ. ευρώ.