«Εξαφάνισαν» επτά κατηγορούμενους

Ανώτερα στελέχη της Πολιτικής Αεροπορίας δεν βρίσκονται πλέον στα λίστα υπόπτων του πορίσματος για την τραγωδία του Helios

ΛΙΓΕΣ ΜΟΝΟ ΗΜΕΡΕΣ μετά τις αποκαλύψεις για αλλοίωση εγγράφων του κυπριακού υπουργείου Εξωτερικών, ώστε να αθωωθεί η τότε πολιτική ηγεσία σχετικά με την έκρηξη στη ναυτική βάση της Λεμεσού, νέα στοιχεία για σκιές στην απονομή δικαιοσύνης από τις κυπριακές Αρχές έρχονται στο φως, αυτή τη φορά για το πολύνεκρο δυστύχημα με το αεροσκάφος της Helios.
    Σύμφωνα με τον κυπριακό Τύπο και τις καταγγελίες των συγγενών των θυμάτων, επτά ύποπτοι,
από τους συνολικά δώδεκα που περιλαμβάνονταν στο πόρισμα της επιτροπής του Παναγιώτη Καλλή, «εξαφανίστηκαν» στον δρόμο προς το εδώλιο, με αποτέλεσμα να δικάζονται μόνοι οι πέντε. Τα επτά πρόσωπα στα οποία αποδίδονταν ευθύνες από την επιτροπή Καλλή, η οποία είχε διοριστεί από το Υπουργικό Συμβούλιο, ήταν ανώτερα στελέχη της κυπριακής Πολιτικής Αεροπορίας, επιφορτισμένα με την ευθύνη της αδειοδότησης και των ελέγχων της εταιρείας. Ωστόσο, δεν ασκήθηκε ποτέ ποινική δίωξη εναντίον τους από τον γενικό εισαγγελέα.

«Ίδιοι παπάδες, ίδιοι νονοί»

Με μια κυπριακή παροιμία, ο εκπρόσωπος των συγγενών των θυμάτων της αεροπορικής τραγωδίας Νικόλας Γιασουμής συσχετίζει τα σκοτεινά σημεία στην προσπάθεια διερεύνησης των ευθυνών για το αεροπορικό δυστύχημα με την αντίστοιχη προσπάθεια για την έκρηξη στη ναυτική βάση. «Ίδιοι παπάδες, ίδιοι νονοί», λέει ο εκπρόσωπος των συγγενών και συμπληρώνει: «Ολόκληρη η Κύπρος πλέον γνωρίζει ότι κάτι δεν πάει καλά με τη Δικαιοσύνη, ειδικά μετά την αποκάλυψη ότι για την έκρηξη στο Μαρί αλλοιώθηκαν έγγραφα του υπουργείου Εξωτερικών. Όλοι πια είμαστε πολύ επιφυλακτικοί και κρατάμε μικρό καλάθι για την απόδοση ευθυνών. Θεωρούμε ότι υπάρχει ένα κομμάτι της έρευνας που δεν βγήκε προς τα έξω, ώστε να μην προκύψουν πολιτικές ευθύνες για την τότε κυβέρνηση. Μας είχαν πει ότι δεν μπορεί να δοθεί σε μας το σύνολο του πορίσματος Καλλή, επειδή επρόκειτο να χρησιμοποιηθεί για το ποινικό σκέλος. Υπάρχει σε βάρος μας ένας εμπαιγμός από την πλευρά της Δικαιοσύνης. Στην πραγματικότητα, η επιτροπή δεν συγκροτήθηκε για να διερευνηθούν οι ευθύνες, αλλά για να καμφθούν οι αντιδράσεις του κόσμου που ζητούσε επίμονα την απόδοση δικαιοσύνης για την τραγωδία. Το πόρισμα της επιτροπής παρέμεινε επτασφράγιστο μυστικό στα γραφεία του Προεδρικού Μεγάρου, αλλά σύμφωνα με τις δικές μας πληροφορίες αποδίδονταν ευθύνες όχι σε πέντε, αλλά σε δώδεκα άτομα. Ωστόσο, κατηγορούμενοι βρέθηκαν μόνο οι πέντε και οι υπόλοιποι επτά ουδέποτε κλήθηκαν να λογοδοτήσουν…
    Παρότι πέρασαν έξι χρόνια από τη βουτιά θανάτου στο Γραμματικό, το πένθος παραμένει βαρύ στην οικογένεια του Παύλου Αδελήνη από την Αθήνα. Ο 36χρονος γιός του Αριστείδης, που ήταν δικηγόρος, είχε ταξιδέψει για δουλειά στην Κύπρο και επέστρεφε με την πτήση της Helios.
    «Κύριοι υπαίτιοι είναι τα στελέχη της Πολιτικής Αεροπορίας που είχαν την ευθύνη των ελέγχων και αυτοί θα έπρεπε να είναι οι πρώτοι κατηγορούμενοι. Συνεχώς αναφέρονταν προβλήματα στο αεροσκάφος, αλλά ποτέ δεν επιλύθηκαν. Αυτούς τους επτά της Πολιτικής Αεροπορίας, όμως, φρόντισαν να τους εξαφανίσουν για να τους βγάλουν από τη μέση και να τους προστατέψουν», υποστηρίζει ο Π. Αδελήνης, που έχει κάνει σκοπό της ζωής του να δει τους υπεύθυνους να λογοδοτούν. «Η δικαστική εξέλιξη είναι ένα απίστευτο αλαλούμ, με τους κατηγορούμενους να δικάζονται σε άλλη δίκη εδώ και σε άλλη στην Κύπρο, χωρίς να υπάρχει αποτέλεσμα», τονίζει ο πατέρας του άτυχου δικηγόρου.

Δύο δίκες
Για το αεροπορικό δυστύχημα, που έμεινε στην ιστορία ως το χειρότερο στα ελληνικά χρονικά και ως ένα από τα ελάχιστα παγκοσμίως που συνέβη χωρίς βλάβη και σε ιδανικές καιρικές συνθήκες, δικάζονται στην Κύπρο τέσσερα στελέχη της Helios και η ίδια η εταιρεία. Η δίκη έχει διακοπεί και θα επαναληφθεί τον Σεπτέμβριο, ενώ στην Αθήνα η αντίστοιχη δίκη, μετά από αλλεπάλληλες αναβολές, αναμένεται να ξεκινήσει στις 7 Δεκεμβρίου. Κατά τη συντριβή του Boeing στο Μαύρο Βουνό Γραμματικού στις 14 Αυγούστου του 2005 είχαν χάσει τη ζωή τους 121 άνθρωποι, επιβάτες και πλήρωμα της μοιραίας πτήσης.