Τα big deals στον παγκόσμιο ανεφοδιασμό καυσίμων

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΝΙΔΗΣ

Η αυτοκρατορία 6 δις δολ. της Aegean, οι επενδύσεις στην ενέργεια, ο Παναμάς, το στοίχημα του βιντεολότο και το ρίσκο που ανταμείβει

Όταν ο Δημήτρης Μελισσανίδης εργαζόταν ως εκπαιδευτής στη σχολή οδηγών του πατέρα του στη Νίκαια και όταν αργότερα, ύστερα από τα πρώτα του επιχειρηματικά βήματα βρέθηκε στο τιμόνι της ΑΕΚ, κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί το μέλλον. Σήμερα, ο Δημήτρης Μελισσανίδης είναι ο άνθρωπος που μεσουρανεί στα επιχειρηματικά δρώμενα της χώρας. Δεν συγκαταλέγεται, όμως, απλώς στους «top» της οικονομικής ζωής της Ελλάδας, αλλά δίνει πλέον ηγετικό παρόν σε όλο τον πλανήτη.    Δεν είναι τυχαίο ότι τον υποδέχθηκε ο ίδιος ο πρόεδρος της Βενεζουέλας, Ούγκο Τσάβες, ο οποίος όπως λέγεται εντυπωσιάστηκε από το πάθος με το οποίο μιλούσε για τις μπίζνες. Ούτε ότι του έσφιξε το χέρι με εγκαρδιότητα ο πρόεδρος της Wall Street. Ο Έλληνας επιχειρηματίας κατάφερε να περάσει το κατώφλι των παλατιών και των εμίρηδων. Στις βίλες των κορυφαίων εκπροσώπων του επιχειρηματικού και πετρελαϊκού λόμπι. Τα τάνκερ του, η μητρική εταιρεία Aegean Marine Petroleum και όχι μόνο αυτή, ήταν το διαβατήριό του.
    Στη ζωή για να πετύχεις χρειάζεται ρίσκο. Αλλά και ικανότητα. Ο Έλληνας επιχειρηματίας έχει τη φήμη ενός ανθρώπου που συνδυάζει την τόλμη, το ρίσκο και την εκρηκτικότητα. Ίσως, δεν είναι τυχαίο και το προσωνύμιό του, «Τίγρης».
    Αν δεν διέθετε τα συγκεκριμένα στοιχεία για τον χαρακτήρα του και την «εργασιομανία», ίσως και να μην είχε καταφέρει να κτίσει μία αυτοκρατορία που αξίζει 6 δις δολάρια. Ένα στόλο πάνω από 70 δεξαμενόπλοια. Σταθμούς ανεφοδιασμού πλοίων με καύσιμα από την Καραβαϊκή μέχρι το Γιβραλτάρ. Την Aegean Oil με τα 600 πρατήρια βενζίνης στον ελλαδικό χώρο με το μερίδιο του 11% της αγοράς.
    Θα έλεγε κανείς ότι η τόλμη του Μελισσανίδη φαίνεται ακριβώς τώρα. Την περίοδο της οικονομικής κρίσης. Όταν οι άλλοι «κουμπώνονται» εκείνος.. βλέπει project, ευκαιρίες, επενδύει και τολμά.
    Τρανό παράδειγμα η Aegean Power, η εταιρεία που δημιούργησε στην εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας. Τα όσα συζητάει στην Αφρική, τη μεγάλη συμφωνία που έχει στα σκαριά για τη δημιουργία σταθμού ανεφοδιασμού καυσίμων στον Παναμά. Σε ένα σημείο ιδιαίτερα κομβικό για τη ναυτιλία.
    Τώρα, ένα μεγάλο νέο στοίχημά του είναι το βιντεολόττο. Θεωρείται σίγουρο μετά τη συμφωνία που πέτυχε με τον κολοσσό της Lotomatica, πως θα εξασφαλίσει μια από τις κεντρικές άδειες στο παιχνίδι που τώρα ανοίγει.
    Βέβαια, η ζωή δεν είναι πάντα στρωμένη με ροδοπέταλα. Ακόμα και ο πιο επιτυχημένος βρίσκεται πολλές φορές σε δίνη προβλημάτων και παιχνιδιών ανταγωνισμού. Δεν είναι τυχαίο ότι ο ίδιος από την εποχή που πρωτοξεκίνησε με μια μικρή μπάριζα να δραστηριοποιείται στο χώρο των πετρελαιοειδών και των καυσίμων, συνηθίζει να λέει «χτυπήθηκα επτά φορές, για να σηκωθώ οκτώ».

ΣΤΑΘΕΡΑ ΣΤΟΝ «ΑΦΡΟ»
    Η εισηγμένη στη Νέα Υόρκη Aegean Marine έχει πολλές φορές «ταράξει τα νερά» της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας και βρίσκεται σταθερά στον «αφρό» με επιθετικές κινήσεις.
    Ο αυτοδημιούργητος Δημήτρης Μελισσανίδης έχει προβεί σε μερικά από τα μεγαλύτερα deals της ελληνικής ναυτιλιακής σκηνής και έχει καταφέρει να «χτίσει» 18 σταθμούς ανεφοδιασμού σε διάφορα σημεία του πλανήτη, στο Γιβραλτάρ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τη Σιγκαμπούρη, τον Παναμά, το Χιούστον, στη νευραλγική περιοχή του Πράσινου Ακρωτηρίου κ.ά.
    Μία από τις σπουδαιότερες εξαγορές, στην οποία προχώρησε ήταν εκείνη της βελγικής εταιρείας Verkeke Bunkering, η οποία κατέχει ηγετική θέση στην περιοχή Άμστερνταμ, Ρότερνταμ, Αμβέρσα και θεωρείται η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά ανεφοδιασμού στον κόσμο. Ακόμα, μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα εξαγόρασε τις εγκαταστάσεις καυσίμων της εταιρείας Shell στο Λας Πάλμας στα Κανάρια Νησιά, ενισχύοντας έτσι, ακόμα περισσότερο την επιρροή του στον Ατλαντικό Ωκεανό, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη και η κατασκευή τέρμιναλ της Αegean HAE, μια επένδυση ύψους 150 εκατ. δολ.
    Τέλος, ανέλαβε προσωπικά τις διαπραγματεύσεις για τη δημιουργία σταθμού ναυτιλιακών καυσίμων στον Παναμά, κομβικό σημείο της παγκόσμιας ναυτιλίας, που συνδέει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό Ωκεανό.
    Μια ακόμη συμφωνία που πιστώνεται στον επίμονο και τολμηρό επιχειρηματία είναι και η επέκτασή του στο Μαρόκο, όπου εξασφάλισε την αποκλειστική χρήση του σταθμού στο λιμάνι της Ταγγέρης για τα επόμενα 25 χρόνια, σε ένα λιμάνι με κίνηση 10.000 πλοίων ως το 2010.

ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ «ΧΑΡΤΗ»
    Στην εσωτερική αγορά καυσίμων ο «Τίγρης» μπήκε αγοράζοντας σε πλειστηριασμό τις εγκαταστάσεις και μερικά πρατήρια της ΕΒΡΟΙΛ στον Έβρο, ενώ σήμερα η εταιρεία της Aegean Oil έχει ένα δίκτυο 600 πρατηρίων και μερίδιο αγοράς 11%, ούσα τέταρτη πίσω από κολοσσούς, όπως η Shell και η BP.
    Πριν από μια τετραετία, αγοράστηκαν οι εγκαταστάσεις από την αμερικανική πολυεθνική Chevron-Texaco στον Ασπρόπυργο, οι οποίες διαθέτουν 21 δεξαμενές αποθήκευσης, υπόγειο αγωγό που συνδέει απευθείας την εγκατάσταση με τα διυλιστήρια των ΕΛ.ΠΕ και πρόσβαση στη θάλασσα με μια προβλήτα με δυνατότητα εξυπηρέτησης δύο δεξαμενόπλοιων, βήμα που δίνει ώθηση στα σχέδια για δραστηριοποίηση στην Αττική, την Πελοπόννησο και τη νησιωτική Ελλάδα.
    Μια κίνηση του Δημήτρη Μελισσανίδη, που αποδείχτηκε προφητική είναι η αγορά 100 στρεμμάτων στην Αλεξανδρούπολη, για να επεκτείνει το σταθμό που λειτουργεί στο λιμάνι της περιοχής. Στόχος του είναι να παίξει σημαντικό ρόλο στον ανεφοδιασμό των νησιών του Βορείου Αιγαίου και των πλοίων, που διέρχονται τα Δαρδανέλια και έχουν προορισμό τη Μαύρη Θάλασσα.
    Ιδιαίτερο ενδιαφέρον εμφανίζει στην εγχώρια αγορά και η δραστηριοποίησή του με την Aegean Power στον κλάδο της εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας.
    Η εν λόγω εταιρεία μπήκε δυναμικά στο χώρο από το 2008, υπό την διοίκηση του Βασίλη Μελισσανίδη, και φιλοδοξεί να παίξει σημαντικό ρόλο στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού τόσο της χώρας μας, όσο και σε άλλες χώρες της ΝΑ Ευρώπης, προσελκύοντας και οικιακούς καταναλωτές με φθηνά και ανταγωνιστικά τιμολόγια, έναντι των άλλων παικτών. Ήδη, η εταιρεία έχει εξασφαλίσει ένα σημαντικό πελατολόγιο ορισμένων εκ των μεγαλυτέρων εμπορικών επιχειρήσεων και έχει επεκταθεί στις αγορές της Βουλγαρίας και της Ιταλίας.
    Η νέα δραστηριότητά του αυτή, που στοχεύει στο να καταστεί κυρίαρχος και στον τομέα των φωτοβαλταϊκών συστημάτων, ενώ διεκδικεί και άδεια προμηθευτή φυσικού αερίου, έχει «ενοχλήσει» πολλούς ανταγωνιστές, που δεν βλέπουν με καλό μάτι την εισβολή Μελισσανίδη.

Στη ζωή για να πετύχεις χρειάζεται ρίσκο. Αλλά και ικανότητα. Ο Έλληνας επιχειρηματίας έχει τη φήμη ενός ανθρώπου που συνδυάζει τον τόλμη, το ρίσκο και την εκρηκτικότητα

Η ΣΧΕΣΗ ΠΑΤΕΡΑ ΚΑΙ ΓΙΟΥ ΚΑΙ Η ΖΩΗ ΤΟΥΣ

Ο διάδοχος Γιώργος στο τιμόνι της Aegean Shipping
    Όταν ρωτούν τον Δημήτρη Μελισσανίδη ποια είναι η μεγαλύτερη επιτυχία του, εκείνος απαντά χωρίς δεύτερη σκέψη «η οικογένειά μου, η σύζυγός μου Τζένη και ο γιός μας, Γιώργος».
    Βαδίζοντας στα χνάρια του πατέρα του, ο 31χρονος Γιώργος Μελισσανίδης, παρά το νεαρό της ηλικίας του έχει αναλάβει σημαντικό ρόλο στις αποφάσεις του ναυτιλιακού ομίλου Aegean. Βρίσκεται στην κορυφή της διοικητικής πυραμίδας της Aegean Shipping, θυγατρική του ομίλου, μια ναυτιλιακή εταιρεία με σημαντική, αν μη τι άλλο, παρουσία στην αγορά των τάνκερ και διαθέτει ένα στόλο 12 δεξαμενόπλοιων.
    Προτιμά κι εκείνος να παίζει επιθετικά μέσα στην κρίση και αναζητά ευκαιρίες στην αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων, όταν οι τιμές είναι χαμηλές, ενισχύοντας τη δυνατότητα του στόλου της εταιρείας.
    Είναι εκείνος, ο οποίος ανέλαβε και έφερε σε πέρας τις διαπραγματεύσεις με τα ναυπηγεία της Ιαπωνίας για την παραλαβή του δεξαμενόπλοιου Fairway Express, χωρητικότητας 45.737 τόνων προ διετίας, πλοίο που αγοράστηκε έναντι 25,5 εκατ. δολαρίων. Το «καμάρι» όμως της Aegean Shipping είναι το τάνκερ, στο οποίο έχει δώσει ο Γιώργος Μελισσανίδης το όνομα της μητέρας του, το «Jenny».
    Όσοι γνωρίζουν τον υιό Μελισσανίδη λένε ότι μοιάζει στον πατέρα του ως προς την προνοητικότητα και τον επαγγελματισμό, αλλά περισσότερο στον παππού του που έγραψε τη δική του ιστορία στον Πόντο.
    Ο Γιώργος Μελισσανίδης αγαπά την κοσμική ζωή, αλλά έχει πάρα πολλά στοιχεία από τον πατέρα του. Ο Δημήτρης είναι απλός, φιλικός, δεν ξεχωρίζει τους ανθρώπους στου έχοντες και μη έχοντες. Μιλάει με όλους, τιμάει τις φιλίες του και το φιλανθρωπικό του έργο (όπως και η βοήθεια που προσφέρει στην Εκκλησία) μπορεί να μην είναι γνωστό, αλλά είναι μεγάλο. Όσα κι αν ακούγονται για την ΑΕΚ σήμερα θεωρείται δύσκολο υπό τις παρούσες συνθήκες όσο κι αν το θέλει ο γιός του να ασχοληθεί με το ποδόσφαιρο.
    Περήφανος για την ποντιακή καταγωγή της οικογένειάς του, που ξεκίνησε από τον Καύκασο, σήμερα ο Δημήτρης Μελισσανίδης «δραπετεύει» όταν του το επιτρέπουν οι επαγγελματικές του υποχρεώσεις και τα ταξίδια στο εξωτερικό, ποτέ στην Αράχοβα (διαθέτει στο σελά του πλούσια κάβα με συλλεκτικά κρασιά) και πότε με το σκάφος του, το «Τoy A» ιδιαίτερα το καλοκαίρι.

ΤΟ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΟ ΑΚΙΝΗΤΩΝ

«Ελντοράντο» κερδών και στο real estate
    Η Aegean Petroleum χτίζει έναν κολοσσό ανεφοδιασμού τάνκερ, όμως, ο Δημήτρης Μελισσανίδης δεν παύει ποτέ να ασχολείται και με μια ακόμη «αγαπημένη» του επένδυση, τις αγορές ακινήτων.
    Το μέγεθος της επιτυχίας του μεταφράζεται σε σημαντικές αποδόσεις υπεραξιών τα τελευταία χρόνια. Όταν την περασμένη δεκαετία άρχισε να στρέφει το βλέμμα του στην τοποθέτηση κεφαλαίων στην αγορά γης στα Βαλκάνια και ιδίως στη Βουλγαρία, ελάχιστοι φαντάζονταν το «μπουμ» που θα ακολουθούσε στη βαλκανική αγορά ακινήτων. Προ τριών ετών που πολλοί συνάδελφοί του αρχίζουν να διαβλέπουν ευκαιρίες στα Βαλκάνια, εκείνος κατοχυρώνει τα κέρδη του, πουλώντας στην επόμενη γενιά επενδυτών, που ήθελαν ακίνητα. Πρόσφατα, προχώρησε στην εκχώρηση μιας τέτοιας έκτασης με τελική τιμή πώλησης, αρκετές χιλιάδες φορές πάνω από την αξία αγοράς.
    Το σήμα εξόδου από τη συγκεκριμένη αγορά και μάλιστα σε υπερκέρδη, είχε δοθεί. Το επόμενο άλλωστε Ελντοράντο είχε βρεθεί. Από τον Οκτώβριο του 2008, ο εφοπλιστής έχει αρχίσει να τοποθετείται και πάλι με αγορές μεγάλων εκτάσεων γης στην Κούβα και σε άλλες χώρες της Λατινικής Αμερικής.
    Αλλά και επί ελληνικού εδάφους πολλά ακούστηκαν κι ακόμη περισσότερα γράφτηκαν για την προσπάθειά του να πείσει την Ντόντα Βορίδη Γουλανδρή να αγοράσει την «παραμυθένια» έπαυλη της στο Πόρτο Ράφτη προσφέροντάς της 15 εκατ. ευρώ. Γνωστός για το πείσμα και την επιμονή του, τα κατάφερε.


ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ
•    Ο έλεγχος νέων λιμανιών, που χρησιμεύουν ως βάσεις ανεφοδιασμού καυσίμων στην Κίνα.
•    Απόκτηση ή παραλαβή νέων πλοίων μεταφοράς καυσίμων διπλού τοιχώματος.
•    Προώθηση του επενδυτικού σχεδίου στα λιμάνια της Καραϊβικής και της Β. Ευρώπης και ο Παναμάς.
•    Δημιουργία νέων πρατηρίων στη νησιωτική Ελλάδα.
•    Να καταστεί η Aegean Power σημαντικός παίκτης στην εμπορία ηλεκτρικού ρεύματος.
•    Να κερδίσει το στοίχημα στο βιντεολότο μετά και τη συνεργασία με τη Lottometica.