Στο «σφυρί» βγάζει η Millenium τη ΝΕΛ

Οι μυστικές συζητήσεις με Έλληνα επιχειρηματία εκτός ναυτιλίας στην Πορτογαλία
Στα κεντρικά γραφεία της Millenium Bank στην Πορτογαλία διαδραματίζεται αυτές τις μέρες ένας αέναος κύκλος επαφών που θα κρίνουν το μέλλον της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου. Η πορτογαλική τράπεζα, η οποία κατέχει το 9% του μετοχικού κεφαλαίου της ακτοπλοϊκής εταιρείας και 30% των μετοχών της ως ενέχυρο από τη στιγμή που αποτελεί και βασικό πιστωτή της, βρίσκεται πολύ κοντά στην πώληση πλειοψηφικού πακέτου της ΝΕΛ.
            Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες ο ενδιαφερόμενος επενδυτής είναι Έλληνας επιχειρηματίας, από τους πιο δραστήριους στο οικονομικό-επιχειρηματικό γίγνεσθαι, ο οποίος όμως, δεν έχει καμία σχέση με τη ναυτιλία και η συμφωνία βρίσκεται ένα βήμα πριν οριστικοποιηθεί.
            Αυτό σημαίνει πως η ΝΕΛ θα γυρίσει σελίδα αφού ο νέος μεγαλομέτοχος από θέση ισχύος πλέον θα ασκεί και το management, ενώ ο Μιλτιάδης Βάγγερ που σήμερα ελέγχει το 20% της εισηγμένης και ο Απόστολος Βεντούρης που κατέχει το 5% του μετοχικού κεφαλαίου αυτομάτως θα περάσουν σε δεύτερο… πλάνο, καθώς δεν θα λαμβάνουν εκείνοι της κρίσιμες αποφάσεις για την πολιτική της εταιρείας, αλλά ο νέος ισχυρός «παίκτης».
            Η διοίκηση της Millenium Bank θέλει πάση θυσία να δώσουν τα χέρια οι δύο πλευρές όσο το δυνατόν πιο γρήγορο, καθώς είναι η τράπεζα που έχει χορηγήσει τα περισσότερα δάνεια στην ακτοπλοϊκή εταιρεία, τα οποία ανέρχονται κοντά στα 136 εκατ. ευρώ, δηλαδή πάνω από το 1/3 των ίδιων κεφαλαίων της.
            Όμως και οι υπόλοιπες τράπεζες, οι οποίες έχουν χορηγήσει δάνεια στην ακτοπλοϊκή εταιρεία, παρά τις συνεχείς διαβεβαιώσεις της διοίκησης της από τον Μάϊο ακόμη, πως η εταιρεία θα ξεκινήσει μαζί τους άμεσα διαπραγματεύσεις, προκειμένου να υπάρξει σημαντική βελτίωση της χρηματοοικονομικής της θέσης και του αντίστοιχου κόστους και να ρυθμίσει τις οφειλές της, δεν έγινε τίποτε μέχρι πρόσφατα και δεν είχε επέλθει κάποια συμφωνία. Και σαν να μην έφτανε αυτή η καθυστέρηση, και η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου ύψους 97,9 εκατ. ευρώ που αποφάσισε το βασικό σώμα των μετόχων τον Ιούλιο ώστε να ενισχύσει την κεφαλαιακή επάρκεια της εταιρείας και να αποπληρώσει τα δάνειά της δεν δρομολογήθηκε στο ενδιάμεσο χρονικό διάστημα, προκαλώντας μεγαλύτερη ανησυχία στις πιστώτριες τράπεζές της. Και αυτό από τη στιγμή που ο επικεφαλής της εταιρείας, Μιλτιάδης Βάγγερ είχε προαναγγείλει πως τα 60 εκατ. ευρώ από την αύξηση θα κατευθύνονταν στην εξόφληση δανειακών υποχρεώσεων.
 
ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
Η άλλοτε κραταιά ακτοπλοϊκή εταιρεία της οικογένειας Βεντούρη, τα πλοία της οποίας έχουν ταξιδέψει χιλιάδες επιβάτες στις άγονες γραμμές του Αιγαίου, έχει περάσει δια… πυρός και σιδήρου την τελευταία τριετία.
            Οι μόνιμες στη διάρκεια των τριών αυτών χρόνων ζημίες, που στο εννεάμηνο του 2010 άγγιξαν τα 13.204 χιλ. ευρώ έναντι 7.062 χιλ. ευρώ το 2009, ο έντονος ανταγωνισμός, το τραπεζικό άνοιγμα ύψους 180 εκατ. ευρώ περίπου, τα σχέδια που δεν υλοποιήθηκαν και οι διαρκείς διοικητικές αλλαγές τη μετέτρεψαν σε μια μάλλον προβληματική εταιρεία και την οδήγησαν το 2008 ακόμη και στην έξοδο του Χρηματιστηρίου Αθηνών για να επαναδιαπραγματευτεί μόλις πριν από μερικούς μήνες, κινούμενη σε οριακά επίπεδα. Χαρακτηριστικό είναι πω ς η εισηγμένη έχασε το 60% της αξίας επαναδιαπραγμάτευσής της στο ταμπλό μέσα στις πρώτες οκτώ συνεδριάσεις της, διαψεύδοντας τους χρηματιστηριακούς αναλυτές, οι οποίοι έκαναν λόγο για νέα εποχή στην ιστορία της εταιρείας και εκτιμούσαν πως η επανεισαγωγή της στο ταμπλό θα γινόταν με ανοδικές τάσεις.
            Η δεινή θέση στην οποία περιήλθε η ΝΕΛ ήταν, σύμφωνα με τους καλά γνωρίζοντες κύκλους της ναυτιλίας και ένας από τους λόγους που ο πρώην μεγαλομέτοχός της και νυν πρόεδρος της Ένωσης Ακτοπλόων Ελλάδος, Απόστολος Βεντούρης αποφάσισε πριν από έναν χρόνο την πώληση του ποσοστού του (20%), εγκαταλείποντας το πλοίο μετοχικά και διοικητική.
            Από τη συναλλαγή του με τον νέο ενδιαφερόμενο τότε, τον Μιλτιάδη Βάγγερ,κ ο οποίος δεν είχε δώσει ποτέ μέχρι τότε δείγματα γραφής στον ακτοπλοϊκό χώρο, φέρεται να εισέπραξε περίπου 15 εκατ. ευρώ. Τα ερωτήματα όμως, που προέκυψαν από αυτή την συμφωνία ήταν πολλά και τα κενά ακόμη περισσότερα: Από τη στιγμή που οι μετοχές του Βεντούρη ήταν ενεχυριασμένες στη Millenium Bank αυτό σημαίνει πως και οι μετοχές που πέρασαν στον Βάγγερ ήταν επίσης ενεχυριασμένες. Άραγε επέλεξε η τράπεζα να «χαρίσει» τα 15 εκατ. ευρώ στον κ. Βεντούρη κι εκείνη να κρατήσει το ενέχυρο ή δάνεισε και τον κ. Βάγγερ για να αγοράσει τις μετοχές Βεντούρη και ο τελευταίος πλήρωσε το δικό του ενέχυρο;
            Οι συνειρμοί που δημιουργήθηκαν στην αγορά από όλο αυτό το «γαϊτανάκι» των συναλλαγών ήταν μήπως τελικά η ΝΕΛ είχε ήδη περάσει στα χέρια των… Πορτογάλων της Millenium, γι’ αυτό και είναι εκείνοι που έχουν αναλάβει να φέρουν σε πέρας και την αποστολή των συζητήσεων με τον νέο «μνηστήρα» που εμφανίστηκε για να την… τραβήξει και πάλι στην επιφάνεια.
            Πάντως, ο Μιλτιάδης Βάγγερ στην πρόσφατη αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου που αποφάσισαν οι μέτοχοι, είχε δεσμευτεί ότι θα καλύψει το ποσό που του αναλογεί, ασχέτως βεβαίως, αν αυτή δεν έχει υλοποιηθεί ακόμη.

Οι διαμαρτυρίες για το «Αίολος Κεντέρης»
Ο στόχος της ΝΕΛ, ο οποίος αποτελείται από δώδεκα πλοία, τέσσερα συμβατικά, πέντε ταχύπλοα και τρία φορτηγά τα τελευταία χρόνια ενισχύθηκε με νέα «σκαριά». Τα ταχύπλοα της και ιδίως τα πολυδιαφημισμένα «Αίολος Κεντέρης» ήταν το πιο «ισχυρό χαρτί» της στη «μάχη» του ανταγωνισμού με τις υπόλοιπες ακτοπλοϊκές εταιρείες. Όμως, το πλεονέκτημα της ταχύτητας και της μείωσης των αποστάσεων ανάμεσα στον Πειραιά και τα νησιά του Βορείου Αιγαίου και τη Θεσσαλονίκη έγινε μειονέκτημα για την ίδια την εταιρεία.
            Οι καταγγελίες που καταφτάνουν στα γραφεία της από κατοίκους και επαγγελματίες στα παράλια της Χαλκιδικής και άλλων νησιών πληθαίνουν, αφού ο μεγάλος κυματισμός από τον διάπλου του πλοίου προκαλεί ανυπολόγιστες ζημιές στις ακτές. Οι λουόμενοι δεν μπορούν να προσέλθουν στις παραλίες, θαλαμηγοί έχουν βυθιστεί από την ορμή των απόνερων, ενώ και οι τουριστικοί πράκτορες διαμαρτύρονται έντονα ώστε να μειώνει ταχύτητα, όταν πλησιάζει στα παράλια.
            Στο μεταξύ ορισμένα ατυχήματα και προσκρούσεις πλοίων της εταιρείας κατά καιρούς σε λιμάνια την επιβαρύνουν με τα κόστη συντήρησης και αποκατάστασης των ζημιών.
ΠΗΓΗ:  blackmoney2011.blogspot.com