SOS για τα ξενοδοχεία τεράστιο το πλήγμα στον τουρισμό

Οι εικόνες της εκκένωσης του «King George» των ζημιών έξω από τη «Μεγάλη Βρετανία» των τουριστών που έτρεχαν έντρομοι στους δρόμους της Αθήνας για να σωθούν από τα δακρυγόνα και τα επεισόδια στις μέρες του χάους που έζησε η πρωτεύουσα μεταδόθηκαν σε κάθε άκρη της γης.
Οι επιπτώσεις ήταν τεράστιες για την οικονομία της χώρας σε μια χρονιά που πόνταρε φέτος στα έσοδα από τον τουρισμό. Περιμέναμε μια αύξηση κατά 10% στο τουριστικό ρεύμα.
Τι εισπράττουμε; Συνεχείς ακυρώσεις κρατήσεων και ματαιώσεις συνεδρίων.
Μόνο στην πρωτεύουσα η αρνητική δημοσιότητα που δόθηκε για τη χώρα μας προκάλεσε περίπου 10.000 ακυρώσεις σύμφωνα με την καταγραφή που έκανε η Ένωση ξενοδόχων σε 20 ξενοδοχεία της Αθήνας. Και όλα αυτά σ’ ένα χρονικό διάστημα μόλις 5 ημερών.
    Υπολογίζεται ότι τα έσοδα που χάθηκαν σ’ αυτό το χρονικό διάστημα φτάνει το ένα εκατομμύριο. Σε συνολικό επίπεδο κρατήσεων αφού το κύμα ακυρώσεων έπληξε τα ξενοδοχεία όλης της Αττικής οι απώλειες μεταφράζονται σε ένα εκατομμύριο διανυκτερεύσεις. Ενώ λοιπόν τα ξενοδοχεία της Αθήνας έχασαν μέσα σε 5 μέρες πάνω από 4 εκατομμύρια ευρώ είναι τα μηνύματα που έρχονται από το εξωτερικό είναι ακόμα πιο δυσάρεστα.
•    Ο βρετανικός tour operator «The Coperative travel» ανακοίνωσε τη μείωση των κρατήσεων 15%, όταν πριν από 15 ημέρες οι κρατήσεις παρουσίαζαν αύξηση κατά 3%.
•    Την ίδια ώρα σύμφωνα με το βρετανικό  πρακτορείο σημειώθηκε αύξηση Πορτογαλία 20% ενώ με αύξηση στις κρατήσεις της τελευταία στιγμής η μεγάλη κερδισμένη ήταν η Μάλτα με αύξηση 32%.

ΚΑΙ ΟΜΩΣ ΕΙΧΑΜΕ ΑΥΞΗΣΗ
    Και όμως η χρονιά ξεκίνησε καλά για την Αθήνα. Ύστερα από δύο χρόνια πτώσης, οι αφίξεις το πρώτο πεντάμηνο του έτους κατέγραψαν άνοδο της τάξης του 5% ενώ σημειώθηκε και αύξηση εσόδων στο 1,6%. Στον άξονα της κερδοφορίας, σύμφωνα με έρευνα της GBR Consulting για λογαριασμό της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής, από τα τέλη του 2008, όταν ξέσπασε η κρίση, τα ξενοδοχεία της Αττικής έχουν χάσει το 30% των εσόδων τους. Η πληρότητα των ξενοδοχείων της Αθήνας και της Αττικής υποχώρησε από το 66,4% το 2008 σε 58,2% το 2011, παρουσιάζοντας μείωση 12,35%. Για να συγκρατηθεί η πτώση, οι ξενοδόχοι προχώρησαν σε μειώσεις τιμών που στην Αθήνα έφτασαν ακόμα και το 12%. Η μέση τιμή ανά διαθέσιμο δωμάτιο υποχώρησε από τα 116 ευρώ στα 101,50 ευρώ παρουσιάζοντας μείωση 12,75%, ενώ το μέσο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο διαμορφώθηκε στα 59 ευρώ το πρώτο πεντάμηνο του 2011. Οι μειώσεις αυτές πάντως αφορούν στα μεσαία ξενοδοχεία, αφού οι μεγάλες πολυτελείς μονάδες προχωρούν σε ελάχιστη μείωση που δεν ξεπερνά το 1%-2%, ενώ αντεπιτίθενται με γενναίες προσφορές με προκρατήσεις δωματίων και στο σέρβις.
    Τα διευθυντικά στελέχη των μεγάλων ξενοδοχείων, εκτιμούν ότι για την δική τους πελατεία, δεν είναι πλέον το πρώτο ζητούμενο οι τιμές, όσο η ασφάλεια που προσφέρουν και η εξυπηρέτηση κατά τη διαμονή των φιλοξενουμένων τους στα ξενοδοχεία.

ΣΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ

    Το μεγαλύτερο πρόβλημα από τα επεισόδια στο κέντρο της Αθήνας αντιμετώπισαν τα μεγάλα ξενοδοχεία της περιοχής με φυσικά πρώτα εκείνα της πλατείας Συντάγματος. Αλλά και αυτά ακόμα που βρίσκονται στη Συγγρού, τη Σταδίου, την Ομόνοια, τους κάθετους δρόμους προς το Μοναστηράκι αλλά και τη Βασιλίσσης Σοφίας, όπως το Χίλτον είχαν προβλήματα. Πέρα από την εκκένωση του «King George» του Ομίλου Δασκαλαντωνάκη από πελάτες και προσωπικό μεμονωμένοι τουρίστες από όλα τα ξενοδοχεία του κέντρου αναγκάστηκαν σε πολλές περιπτώσεις να διακόψουν τις διακοπές τους στην Αθήνα. Ακόμα τις ημέρες των επεισοδίων ακυρώθηκαν οι ξεναγήσεις και «καθηλώθηκαν» τα τουριστικά λεωφορεία.
    Ενδεικτικό της κρίσης λόγω των επεισοδίων που αντιμετωπίζουν τα ξενοδοχεία της Αθήνας είναι ότι από τον Δεκέμβριο του 2008 μέχρι και την 29η Ιουνίου, το ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρετανία» συμφερόντων και των αδελφών Λασκαρίδη χρειάστηκε να αλλάξει 6 φορές τα σπασμένα μάρμαρα της εισόδου.
    Όπως γίνεται αντιληπτό η μετακίνηση – είσοδος – έξοδος των τουριστών από το ξενοδοχείο ήταν τουλάχιστον προβληματικοί.
   
ΑΜΥΝΑ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΟ
    Οι υπεύθυνοι των ξενοδοχείων και οι μεγαλοξενοδόχοι μπροστά στην κατάσταση που έχει δημιουργηθεί, με ορατό τον κίνδυνο «να συμβούν ξανά τα ίδια και μάλιστα άμεσα» είναι ιδιαίτερα προβληματισμένοι. Θα έλεγε κανείς ότι καταστρώνουν ένα «σχέδιο άμυνας» προκειμένου να μπορέσουν να υψώσουν ένα «δίχτυ ασφαλείας» για τα έσοδά τους αλλά και για τον ελληνικό τουρισμό.
    Πιστεύουν ότι οι ίδιοι πρέπει να γίνουν οι πρωταγωνιστές μιας προσπάθειας ώστε να πεισθούν οι ξένοι και οι tour operators ότι η Αθήνα αποτελεί ένα ασφαλή προορισμό.
    Ταυτόχρονα σχεδιάζουν να προσφέρουν ως δέλεαρ χαμηλότερα τουριστικά πακέτα και μειώσεις τιμών.

ΤΙΜ ΑΝΑΝΙΑΔΗΣ (ΓΕΝ. ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ (ΜΕΓΑΛΗΣ ΒΡΕΤΑΝΙΑΣ»): «Δεν θα κερδίσουμε στο τέλος αλλά να μη χάσουμε κι άλλα…»
    Μείωση πληρότητας κατά 20% ήταν το τίμημα των επεισοδίων για το ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρετανία» το οποίο σήμερα κυμαίνεται γύρω στο 60%, σύμφωνα με τον γενικό της διευθυντή κ. Τιμ Ανανιάδη.
    «Οι τιμές του ξενοδοχείου κυμαίνονται σε λογικά επίπεδα, αλλά το ζητούμενο από τους πελάτες μας δεν είναι οι τιμές, αλλά το θέμα της ασφάλειας.
    Πάντως, ετοιμάζουμε ελκυστικά πακέτα για να κερδίσουμε το χαμένο έδαφος, για να μη χαθεί κι άλλος χρόνος και να επιβεβαιωθεί η πρόβλεψη ότι η τουριστική ροή φέτος θα είναι αυξημένη», συμπληρώνει.
    Ο διευθυντής του ξενοδοχείου πιστεύει ότι ο στόχος πρέπει να είναι η άμεση ανατροπή της άποψης ότι η Αθήνα δεν είναι ασφαλής προορισμός.
    «Ακυρώσεις δεν είναι η πρώτη φορά που γίνονται, ούτε είναι κάτι καινούργιο», λέει ο γενικός διευθυντής της «Μεγάλης Βρετανίας» και διευθύνων σύμβουλος της Strawood (που διαχειρίζεται 8 ξενοδοχεία στην Ελλάδα) Τιμ Ανανιάδης.
    «Η αιτία των ακυρώσεων έχει σημασία και εκεί πρέπει να εστιάσουμε την προσοχή μας. Επί τρεις μέρες συνεχώς τα επεισόδια της Αθήνας ήταν πρώτο θέμα στα διεθνή μέσα ενημέρωσης και επικράτησε η άποψη ότι η πρωτεύουσα της χώρας δεν είναι ασφαλής προορισμός.
    Αυτό πρέπει να αλλάξει πρώτα από όλα, γιατί μακροπρόθεσμα θα μας κοστίσει ακριβά. Κι αυτό πρέπει να γίνει από εμάς τους ίδιους και όχι από το κράτος…».
    Ο κ. Ανανιάδης δίνει μεγάλη βάση στην προσωπική επαφή με τον πελάτη, πάντα, αλλά τώρα πολύ περισσότερο. «Από όσους πελάτες χάσαμε – λέει – μια μικρή μειοψηφία μας πήρε τηλέφωνο.
    Αν επικοινωνούσαν μαζί μας, ο καθένας ξεχωριστά ή οι επικεφαλείς των γκρουπ, θα είχαμε τη δυνατότητα να τους μεταπείσουμε, να τους πείσουμε ότι δεν κινδυνεύουν». Εξαιτίας των γεγονότων αυτών, θεωρώ ότι χάνουμε ένα μεγάλο μέρος της τουριστικής περιόδου. Δυστυχώς ένα κομμάτι του καλοκαιριού έχει χαθεί».

ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΙΦΛΗΣ
(ΔΙΕΥΘ. ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΚΑΙ ΔΗΜ. ΣΧΕΣΕΩΝ «KING GEORGE»): «Είμαστε όμηροι μιας ανεξέλεγκτης κατάστασης»
    Η απόφαση της διοίκησης του King George να εκκενώσει το ξενοδοχείο από τους πελάτες και το προσωπικό, και η εικόνα της εκκένωσης καταγράφηκε από τα ξένα τηλεοπτικά δίκτυα και έκανε τον γύρο του κόσμου. «Ήταν μια απόφαση που έπρεπε να πάρουμε και ευτυχώς που την πήραμε» εξηγεί ο διευθυντής μάρκετινγκ και δημοσίων σχέσεων του ξενοδοχείου Γιάννης Τσιφλής, για πρώτη φορά μετά τα γεγονότα.
    Η εξέλιξη αυτή είχε σοβαρές επιπτώσεις για το ξενοδοχείο. «Μετά τα γεγονότα είχαμε πολλές ακυρώσεις και δεν αποκλείεται να υπάρξουν κι άλλες. Η αλήθεια είναι ότι είμαστε όμηροι μιας κατάστασης την οποία δεν μπορούμε να αλλάξουμε εμείς, ούτε μπορούμε να εγγυηθούμε ότι δεν θα υπάρξουν νέα επεισόδια. Επί τρία χρόνια, τα μεγάλα ξενοδοχεία της πλατείας Συντάγματος βρίσκονται στο έλεος των απεργιών και των επεισοδίων».
    Σε επίπεδο πληρότητας, το King George είχε την ίδια μείωση με τα άλλα ξενοδοχεία της πλατείας Συντάγματος, δηλαδή περίπου 20%-25%, ενώ για να αντιμετωπίσει την κατάσταση έχει προβεί σε μειώσεις τιμών. «Η πορεία των τιμών είναι πτωτική όχι μόνο για το King George αλλά και για τα άλλα ξενοδοχεία, ανάλογα με το μέγεθός τους. Προφανώς είναι ελκυστικές, αρκεί να σβήσει η εικόνα της ανασφάλειας που νιώθουν οι ξένοι ιδιαίτερα. Αυτό είναι το ζητούμενο».

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΕΤΣΟΣ (ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΕΞΑ-Α): «Κίνδυνος από τη ματαίωση και των συνεδρίων»
   
    Πέρα από τις ακυρώσεις κρατήσεων στα ξενοδοχεία της πρωτεύουσας ακόμα μεγαλύτερο είναι το πρόβλημα για τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Αθήνας – Αττικής κ. Γιάννη Ρέτσο οι ακυρώσεις συνεδρίων και εκδηλώσεων που είναι προγραμματισμένα για το 2012 και 2013.
    Τα συνέδρια προγραμματίζονται πάντα ένα ως τρία χρόνια νωρίτερα και η ακύρωσή τους αναδεικνύει το πρόβλημα ασφαλείας του προορισμού.
    Υπάρχει ο κίνδυνος η πρωτεύουσα και κατ’ επέκταση ολόκληρη η χώρα να χαρακτηριστεί ως ανασφαλής προορισμός στην παγκόσμια τουριστική αγορά. «Εάν εμπεδωθεί η αίσθηση της ανασφάλειας του προορισμού Αθήνα, είπε ο κ. Ρέτσος σε επόμενη φάση θα ακολουθήσει ολόκληρη η χώρα με προφανείς τις επιπτώσεις στο σύνολο του ελληνικού τουρισμού».

ΙΝΤΕΡΚΟΝΤΙΝΕΝΤΑΛ. Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΖΗΜΙΑ
Απώλειες 2,8 εκ. από τις ακυρώσεις κρατήσεων

    Τις μεγαλύτερες απώλειες έχει το ξενοδοχείο «Ιντερκοντινένταλ» από τα γεγονότα και τη δυσφήμιση της Αθήνας. Το Atheneaum Intercontinental συμφερόντων του επιχειρηματία Δάκη Ιωάννου, που βρίσκεται ψηλά στη Λεωφόρο Συγγρού σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε διευθυντικό στέλεχος του δέχθηκε σωρεία ακυρώσεων, τόσο για κρατήσεις από πελάτες του όσο και για ματαίωση συνεδρίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ακυρώσεις έφταναν μέχρι στιγμής για τους υπολειπόμενους μήνες του 2011 και αυτούς του 2012 για τους οποίους έχουν «κλειστεί» δωμάτια στις 11.372 διανυκτερεύσεις.
    Συνολικά υπολογίζεται ότι οι απώλειες εσόδων για το ξενοδοχείο φτάνουν τα 2,8 εκατομμύρια ευρώ.

ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΕΤΑΞΑΣ
(ΓΕΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΑΣΤΕΡΑ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ): «Οι ακυρώσεις της Αθήνας έγιναν κρατήσεις για μας»

    Το κύμα των ακυρώσεων δεν έφτασε μέχρι τον Αστέρα της Βουλιαγμένης. Αντίθετα μάλιστα, κάποιοι που ακύρωσαν την κράτησή τους στα μεγάλα ξενοδοχεία του κέντρου, κατευθύνθηκαν στο πολυτελές ξενοδοχείο της Βουλιαγμένης. «Είναι αλήθεια ότι κάποιοι που ακύρωσαν τη διαμονή τους στο κέντρο της Αθήνας, έκαναν κράτηση σε μας» λέει ο γενικός διευθυντής του Αστέρα Βουλιαγμένης, Μιχάλης Μεταξάς. «Άλλωστε ο Αστέρας βρίσκεται πολύ μακριά από το κέντρο της Αθήνας. Είναι στην… εξοχή και αυτό έχει τα πλεονεκτήματά του, σε τέτοιες καταστάσεις. Βέβαια είχαμε κι εμείς κάποιες ακυρώσεις. Όμως δεν είναι ανησυχητικό το γεγονός, αφού η απώλειά μας ήταν 150 διανυκτερεύσεις, σε σχέση με τις ακυρώσεις των κεντρικών ξενοδοχείων. Πάντως, η εικόνα που έδειξε η Αθήνα την περασμένη εβδομάδα, μπορεί μακροπρόθεσμα να έχει σοβαρές επιπτώσεις στον ελληνικό τουρισμό. Γι’ αυτό πρέπει να επιβεβαιώσουμε στους πελάτες μας ότι ο Αστέρας είναι ασφαλής χώρος διαμονής και διακοπών, όπως και όλη η Αττική».
    Ο Αστέρας έχει τη φήμη ακριβού ξενοδοχείου. Αυτό φαίνεται όμως ότι αλλάζει. «Ο Αστέρας Βουλιαγμένης είναι προορισμός για όλους» λέει ο κ. Μεταξάς. «Έχουμε προχωρήσει σε ελαφρά μείωση τιμών. Φέτος ποντάρουμε ιδιαίτερα στην ελληνική αγορά, η οποία αποφασίζει τις διακοπές της την τελευταία στιγμή. Γι’ αυτό λέω ότι πλέον ο Αστέρας είναι πλέον προορισμός σε ασφαλή περιοχή και με σέρβις υψηλών προδιαγραφών. Οι ενδείξεις πάντως που έχουμε μέχρι τώρα είναι πολύ θετικές, όσον αφορά στις κρατήσεις για Ιούλιο – Αύγουστο. Πιστεύω ότι θα ξεπεραστούν τα προβλήματα, απλά θα χρειαστεί χρόνος και υπομονή».
    Η μείωση του συνεδριακού τουρισμού δεν είχε σοβαρές επιπτώσεις για τον Αστέρα. «Δεν επενδύουμε ιδιαίτερα στα συνέδρια» λέει ο κ. Μεταξάς. «Έτσι κι αλλιώς όμως τα συνέδρια μειώνονται μέχρι τα τέλη Ιουνίου».